Vellykket Bellmandag 7. august 2022
Dagens program var planlagt til at finde sted på Sophienholm, men udsigt til regn betød, at begivenheden måtte flyttes til Lyngby Parkkirkegårds Store Kapel. Sophienholm har vi altid været meget glade for at besøge gennem de nu 20 år, hvor vi har afholdt den årlige Bellmandag, men Kapellet har altid været et rigtig godt alternativ. Takket være SoundCrew’s flotte arbejde med at skabe perfekt lyd og lys blev rammen sat for årets teaterkoncert: Daniel Sjöbergs forestilling ”Visor & Bekännelser”.
Der har altid været gode traditioner på Bellmandagen: Velkomsttale – i år ved Selskabets næstformand Henrik Bøggild (i formand Steen Nordberg-Nielsens fravær). Henrik takkede de fonde, som har muliggjort dagens begivenhed: Lyngby-Taarbæk Kommunes Kulturfond, Johs Fogs Fond, Svenska Akademien, Knud Højgaards Fond og Den Bøhmske Fond og introducerede dernæst Borgmester Sofia Osmani, som, på både formfuldendt og humørfyldt vis, understregede de tætte forbindelser mellem Sverige og Danmark.
Visor & Bekännelser er Daniel Sjöbergs teaterkoncert, hvor rammen er Bellmans forvaringsophold i Stockholms Slotsvagt, 1794, for ubetalte regninger. Daniel er både sanger og skuespiller og har dermed den perfekte baggrund for at gestalte Carl Michaels situation i gældsfængslet, hans fortsatte kunstneriske arbejde og refleksioner over fortiden.
Med sig har Sjöberg tre super-professionelle musikere: Guitaristen Ola Ornered, klarinettisten Jonas Liljeberg og cellisten Jonas Bleckman. De deltager i forestillingen (alle klædt ”à la mode”) ved at iagttage Sjöbergs monolog og starte synkront med ham i det fine udvalg af Bellmans epistler og sange. Publikum oplevede en skuespiller og sanger på højt niveau, som citerer: ”Jag skriver det jag ser”, hvilket er illustreret gennem en sparsom scenografi med kun et skrivebord, en seng og et scenegulv strøet med iturevne manuskripter. Bellman portrætterer det banale, det realistiske, det sentimentale, det hverdagsagtige, men også det mytologiske og det religiøse.
De tre musikere på henholdsvis guitar, klarinet og cello kompletterer hele denne fortælling i form af flotte arrangementer, som veksler mellem akkompagnement og stemmer, som er meget selvstændige – og alt får en dejlig svensk folketone.
Og det efterlader os tilskuere med en klar opfattelse af 1700-tals poeten og troubaduren, Carl Michael Bellman, hvor forestillingen i høj grad bliver vedkommende og klar selv på mere end 200 års afstand. Der sidder han i sin celle og ruger over sit liv: Er det hele forspildt, og har han fået påskønnelse – og betaling for alt? Når man betænker alle disse perler: ” Nå, skruva fiolen,” ”Glimmande nymf..”, ”Ack. Du min Moder..”, ”Värm mer öl och bröd..” ”Så lunka vi så småningom” -som var nogle af de mange, der vil stå stærkt i erindringen – ja, så har Carl Michael Bellman i hvert fald givet en hel del videre.
Vi takker Daniel Sjöberg for indsatsen hermed – og ønsker: Held og lykke med forestilling og karriere fremover.
Flemming Klyver